Aktualności

DZIAŁANIA „ PIESZY” NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO

Data publikacji 19.10.2018

W okresie od 1 stycznia do 30 września br. na drogach naszego województwa doszło do 184 wypadków drogowych z udziałem pieszych, w których zginęło 12 osób a 178 zostało rannych. Pamiętajmy, że nie są to tylko dane statystyczne ale przede wszystkim tragedie całych rodzin. Jesienią warunki atmosferyczne zdecydowanie nie służą bezpieczeństwu w ruchu drogowym tym bardziej wymagana jest większa ostrożność. Kierujący powinni zmienić technikę jazdy a piesi zadbać o to, aby być widocznym.

Dzisiaj na terenie całego województwa zachodniopomorskiego będą prowadzone działania pk. „ Pieszy”. Rozpoczną się od wczesnych godzin rannych i potrwają do późnego wieczora. Obejmą swoim zasięgiem drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne.

Policjanci będą egzekwować przestrzeganie przepisów ruchu drogowego oraz reagować na wykroczenia zarówno popełniane przez kierujących względem pieszych, jak i samych pieszych.

W działaniach zachodniopomorskich funkcjonariuszy będą wspierać przedstawiciele podmiotów poza policyjnych. Na głównych ciągach komunikacyjnych będzie można spotkać nie tylko zmotoryzowane patrole ale również funkcjonariuszy pełniących służbę w patrolach pieszych.

Przypominamy, że jesień to niebezpieczny czas dla wszystkich użytkowników dróg. Policyjne statystyki wskazują, że do największej liczby wypadków dochodzi jesienią i zimą. Zmiana aury wymusza zmianę techniki prowadzenia pojazdu – niestety wielu kierowców o tym zapomina.
Intensywne opady deszczu, mgła,wcześnie zapadający zmrok ograniczają widoczność na drodze. Mokra i śliska jezdnia też nie sprzyjają kierującym. Dodatkowym utrudnieniem są często leżące na jezdni liście - w takich warunkach droga hamowania może niebezpiecznie się wydłużyć.

Policjanci apelują aby sprawdzić stan ogumienia w użytkowanym pojeździe (głębokość bieżnika i prawidłowe ciśnienie w oponach) i oświetlenie pojazdu. Warto pamiętać, że w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza powinniśmy włączyć światła mijania, a jeśli widoczność ograniczona jest do mniej niż 50 m, należy włączyć tylne światła przeciwmgłowe –zwróćmy uwagę czy nie poruszamy się na światłach do jazdy dziennej przy zmniejszonej przejrzystości powietrza- takie środki bezpieczeństwa mogą uratować życie nie tylko nam, ale także innym użytkownikom dróg.
Apelujemy, aby w ten okres kierowcy zmienili technikę jazdy. Przekraczanie dopuszczalnej prędkości oraz niezachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu to jedne z najczęstszych przyczyn wypadków. Jeżeli jest mgła lub intensywne opady deszczu oraz duże natężenie ruchu na drodze - należy zwolnić do prędkości pozwalającej kierowcy kontrolować sytuację na drodze.

Pamiętajmy – prędkość dopuszczalna nie zawsze oznacza prędkość BEZPIECZNĄ! Należy również pamiętać o właściwym i zgodnym z przepisami używaniu świateł przeciwmgłowych i świateł do jazdy dziennej.

Szczególnie zagrożoną grupą uczestników ruchu drogowego w okresie jesienno – zimowym są piesi i kierujący jednośladami. Ciemne ubrania, kaptury i parasole utrudniają oraz ograniczają widoczność. Należy również pamiętać, że piesi niezależnie od wieku poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, są obowiązani używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Nośmy je na sobie, nie chowajmy odblasków w biurkach, szafkach czy też torebkach.

Zachęcamy do noszenia elementów odblaskowych o każdej porze dnia, także w terenie zabudowanym. Co prawda przepisy ruch drogowego nie nakładają obowiązku używania kamizelek i elementów odblaskowych na pieszych, rowerzystów, motocyklistów i motorowerzystów na terenie zabudowanym lecz pamiętajmy o tym, że w dużym stopniu poprawiają one widoczność. Dają kierowcom cenny czas na podjęcie prawidłowej reakcji – często ratującej zdrowie i życie.

Pamiętajmy, że pieszy, który posiada element odblaskowy widoczny jest dla kierowców z odległości nawet 150 metrów. Jeśli go nie ma, to pieszy jest widoczny dla kierowcy z odległości około 30 metrów. Wtedy nie ma on praktycznie możliwości wykonania jakiegokolwiek manewru i dochodzi do potrącenia.

Powrót na górę strony